Κειμενογράφος ή αγγλιστί copywriter είναι ο επαγγελματίας που δημιουργεί περιεχόμενο για τρίτους (επιχειρήσεις, φυσικά πρόσωπα κ.λπ), με στόχο να καθοδηγήσει  τους αναγνώστες στην κατεύθυνση που εκείνος θέλει για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των πελατών του. Υπέροχο;

Προς αποφυγή παρανοήσεων

  • Όποιος ξέρει να γράφει ΔΕΝ είναι κειμενογράφος.
  • Δεν είναι όλοι οι κειμενογράφοι διαφημιστές ή άνθρωποι που ασχολούνται με το marketing.
  • Κείμενα για ιατρικά, επιστημονικά, νομικά ή τεχνικά θέματα ΔΕΝ μπορεί και σίγουρα δεν πρέπει να τα «αγγίζει» κάθε κειμενογράφος. Ακόμα και στο επάγγελμα αυτό υπάρχει εξειδίκευση και μάλιστα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο.
  • Ο κειμενογράφος ΔΕΝ είναι λογοτέχνης, ποιητής ή δημοσιογράφος.

Ποια είναι η δουλειά ενός κειμενογράφου σε 10 προτάσεις

  • Μελετάει προσεκτικά το brief του πελάτη
  • Γράφει
  • Κάνει έρευνα
  • Παίρνει συνεντεύξεις (για να αντλήσει περισσότερες πληροφορίες)
  • Κάνει edit / επεξεργάζεται ένα κείμενο
  • Κάνει μερικώς κειμενογραφική επιμέλεια (proofreading)
  • Συντονίζει projects
  • Βρίσκει τις κατάλληλες εικόνες για να συνοδεύσουν το κείμενό του
  • Έχει γνώσεις για να σχεδιάζει και να εφαρμόζει καμπάνιες marketing
  • Μετράει το impact της δουλειάς του

Φυσικά, τα παραπάνω ενδεχομένως να διαφοροποιούνται ανάλογα και με την εξειδίκευση του κειμενογράφου. Υπάρχουν οι marketing copywriters, οι content writers, οι technical/ legal writers, οι corporate writers κ.α. Το συναρπαστικό με τη δουλειά του κειμενογράφου είναι ότι μπορεί να εργαλειοποιήσει το κείμενό του για να συνεισφέρει σε κάτι πολύ μεγαλύτερο. Για παράδειγμα ο κειμενογράφος δημιουργεί το κείμενο, το περιεχόμενο και αυτό στα χέρια ενός έμπειρου marketer γίνεται εργαλείο διαφήμισης/προώθησης/ανάπτυξης μιας επιχείρησης ή και ανάποδα. Εδώ θα ταίριαζε και το «Ένας για όλους και όλοι για έναν»!

Πώς μοιράζεται ο χρόνος δουλειάς ενός κειμενογράφου

Είναι σημαντικό κάποιος να κατανοήσει ότι παρόλο που φαινομενικά η δουλειά του κειμενογράφου είναι να…γράφει, ο χρόνος του διαμοιράζεται λίγο διαφορετικά. Η συγγραφή δεν είναι απαραίτητα εκεί που «ξοδεύεται» ο περισσότερος χρόνος. Πριν ξεκινήσει ο κειμενογράφος να δημιουργεί ένα κείμενο χρειάζεται πολλή έρευνα, σκέψη, μελέτη του brief, μορφοποίηση κειμένου και πολλά ακόμη που αν ξεκινήσουμε να τα γράφουμε δεν θα τελειώσει ποτέ αυτό το άρθρο.

Στην εποχή μάλιστα που βρισκόμαστε με το 90% των κειμένων να βρίσκεται σε online περιβάλλον, ένας κειμενογράφος πρέπει να αναλάβει την ψηφιοποίηση του κειμένου του, να βρει τις σωστές λέξεις-κλειδιά και να διαμορφώσει το κείμενό του με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να «παίξει» σε όλες τις πλατφόρμες.

Και για να το ποσοτικοποιήσουμε, ο χρόνος του κειμενογράφου πρέπει να είναι 50% έρευνα, 30% επεξεργασία των πληροφοριών και των πηγών του και μόλις 20% το γράψιμο. Συνεπώς, το να είναι κάποιος κειμενογράφος είναι πολλά περισσότερα από master των λέξεων.

Για ποιους γράφει κείμενα ένας κειμενογράφος

Σε αντίθεση με τους μυθιστοριογράφους ή τους δημοσιογράφους, οι κειμενογράφοι συνήθως γράφουν με βάση το brief που έχουν λάβει από τον πελάτη τους και έχουν ως στόχο την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων κειμενογραφικών αναγκών μιας επιχείρησης. Μπορεί να είναι ένα απλό ενημερωτικό κείμενο, ένα λεκτικό για διαφήμιση, μια ομιλία, ένα caption για social media post κ.α.

Αυτό σημαίνει ότι οι κειμενογράφοι θα πρέπει να είναι ευέλικτοι, να μαθαίνουν και να κατανοούν γρήγορα και να αφήνουν στην άκρη τις προσωπικές τους απόψεις. Γι’ αυτό άλλωστε το λόγο, συνήθως οι κειμενογράφοι παραμένουν ανώνυμοι και η δουλειά τους υπογράφεται με το όνομα του πελάτη τους. Μην σας ανησυχεί αυτό. Ο κειμενογράφος αυτό θέλει: Να γράφει για εσάς και να ζει την επιτυχία μέσα από την επιτυχία της επιχείρησής σας. Οι κειμενογράφοι ενδιαφέρονται για την ποιότητα της δουλειάς τους και αυτό είναι ίσως το σημαντικότερο χαρακτηριστικό του επαγγέλματος.

Η φωνή του κειμενογράφου είναι η φωνή μιας επιχείρησης

Ένας κειμενογράφος ξέρει να αφήνει στην άκρη τις απόψεις του και γίνεται αυτός που η επιχείρηση θέλει. Παρόλο που μπορεί να λειτουργήσει συμβουλευτικά σε μια επιχείρηση και να εκφράσει τις σκέψεις του για το πώς πιστεύει ότι πρέπει να ειπωθεί κάτι, η «φωνή» τελικά που θα ακουστεί είναι εκείνη της επιχείρησης.

Δουλειά του κειμενογράφου δηλαδή είναι να ακολουθεί το tone-of-voice(TOV) του πελάτη. Στην περίπτωση που η επιχείρηση δεν έχει ξεκάθαρο TOV είναι στο job description του κειμενογράφου να συζητήσει με την επιχείρηση και να βρουν από κοινού τη «φωνή» που εκφράζει καλύτερα την επιχείρηση. Και πως ξεκινάει αυτό; Με ερωτήσεις. Ο κειμενογράφος ρωτάει με σκοπό να εμβαθύνει και να κατανοήσει τις ανάγκες και τις επιθυμίες του πελάτη.

Τα κυριότερα είδη κειμένων που γράφει ένας κειμενογράφος

  • Άρθρα ή blog posts
  • Κείμενα για site
  • Corporate κείμενα, όπως δελτία Τύπου, ομιλίες κλπ.
  • White papers
  • E-mails
  • Social media posts
  • Λεκτικά για διαφημίσεις

Η παραπάνω λίστα μπορεί να γίνει εξαντλητική, καθώς όπως αναφέραμε στην αρχή ένας κειμενογράφος μπορεί να έχει εξειδίκευση και να ασχοληθεί με πολλά περισσότερα πράγματα. Σε κάθε περίπτωση, αν κάτι πρέπει να κρατήσουμε από αυτό το άρθρο είναι ότι ο κειμενογράφος μπορεί να γίνει ο αφανής ήρωας που θα κάνει την κάθε επιχείρηση να φτάσει ακόμα πιο ψηλά.