Το σωστό και καλογραμμένο κείμενο αποτελεί ουσιαστική επένδυση για μια εταιρεία. Το όφελος αυτής της επένδυσης μπορεί να είναι μακροπρόθεσμο, ωστόσο, βραχυπρόθεσμα, χτίζει σημαντικά την εικόνα της επιχείρησης. Στην αναζήτηση του κατάλληλου συνεργάτη για να αναλάβει την κειμενογραφική δουλειά εμφανίζονται δύο επιλογές: copywriter και copyeditor. Και φυσικά γεννιέται το ερώτημα: ποιος είναι ο καταλληλότερος;

Η σύντομη απάντηση είναι εύκολη. Εξαρτάται από τις ανάγκες της κάθε επιχείρησης!

Τα περισσότερα κείμενα περνάνε από δύο φάσεις. Στην πρώτη, ο επαγγελματίας κειμενογράφος αναλαμβάνει να συγγράψει το κείμενο, με βάση το brief που έχει στη διάθεσή του, αξιοποιώντας πάντα και ευρήματα προσωπικής του έρευνας. Το copy editing ή στα ελληνικά επιμέλεια κειμένου, έρχεται στη συνέχεια. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το ίδιο άτομο μπορεί να κάνει και τα δύο βήματα. Σε άλλες πάλι, ίσως χρειάζονται δύο ζευγάρια μάτια να δουν το κείμενο από διαφορετική σκοπιά.

Κειμενογράφος vs Επιμελητής Κειμένου

  • Ένας κειμενογράφος (copywriter) είναι σε θέση να παραδώσει 100% πρωτότυπο περιεχόμενο, με δημιουργική ματιά, ώστε να κερδίσει τον αναγνώστη. Τα κείμενα είναι πάντα προσαρμοσμένα στις εκάστοτε ανάγκες και φυσικά το παραδοτέο είναι αποτέλεσμα ενδελεχούς έρευνας και συζητήσεων με τον εκάστοτε συνεργάτη. Ωστόσο, παρασυρόμενος από την έμπνευσή του, ο συγγραφέας ίσως να παραβλέπει τους κανόνες βελτιστοποίησης κειμένου(SEO)  που θα φιλοξενηθεί σε ηλεκτρονικό περιβάλλον ή να του «ξεφύγουν» λάθη, λόγω κεκτημένης ταχύτητας.
  • Ο άνθρωπος που αναλαμβάνει την επιμέλεια κειμένων (copyeditor) , εξετάζει προσεκτικά υφιστάμενο κείμενο περιεχομένου, με στόχο να το πάει στο επόμενο επίπεδο. Οι επιμελητές κειμένων επεξεργάζονται όλα τα είδη γραφής, βοηθώντας τον συγγραφέα να δημιουργήσει εξαιρετικής ποιότητας κείμενα χωρίς λάθη και πλήρως ευθυγραμμισμένα με τους κανόνες του διαδικτύου και των μηχανών αναζήτησης.

Για να κάνουμε ακόμα πιο ξεκάθαρη τη διαφορά, ας την εντοπίσουμε μέσα από την παρακάτω αναλογία.

Ας φανταστούμε ότι βρισκόμαστε σε μια οικοδομή. Εκεί συναντάμε ανθρώπους κάθε ειδικοτήτων. Όλοι μαζί φτιάχνουν «το σπίτι». Σε αυτό το παράδειγμα, οι ρόλοι του κειμενογράφου και του επιμελητή κειμένων είναι οι εξής:

  • Ο κειμενογράφος είναι ο… μάστορας. Για την ακρίβεια είναι ο υδραυλικός, ο ηλεκτρολόγος, ο κτίστης κλπ.
  • Ο επιμελητής κειμένων είναι ο εργολάβος. Είναι ο υπεύθυνος για το τελικό αποτέλεσμα. Εκείνος που επιστάμενα  ελέγχει τη δουλειά των μαστόρων και εντοπίζει τυχόν λεπτομέρειες που χρήζουν διόρθωσης.

Πολλοί κειμενογράφοι, όπως η έμπειρη ομάδα των Content Writers, συνδυάζουν και τα δύο σε ένα πρόσωπο. Παρόλα αυτά είναι δυνατόν να χρειάζεται μια επιχείρηση μόνο μια από τις δύο ειδικότητες; Φυσικά! Και θα αναλύσουμε περισσότερο και τις δύο σε επόμενο post.